Rzym, majówka 2016. Sabina właśnie się dowiaduje od przewodniczki, że najpiękniejsze na Ziemi miejsce, to przedalpejskie jezioro Garda.garda00713 miesiące później już tam jesteśmy. Zatrzymaliśmy się w niewielkiej miejscowości Zeviogarda0157 koło Werony. Na objechanie jeziora poświęciliśmy dwa dni, choć jak dla mnie wystarczyłby dzień. Nie żeby mi się nie podobało. Jest tam cudownie, ale trzeba by tam spędzić dwa tygodnie, po dniu w każdym miasteczku aby większy sens miał pobyt nad tym jeziorem – tym bardziej, że infrastruktura turystyczna zapięta jest na ostatni guzik. Mamy tam średniowieczne zamki obok parków rozrywki z największymi we Włoszech rollercoasterami.  Piękne widoki i korki jak w największych metropoliach 🙂 Słowem – jest tam wszystko. Miejsce idealne zarówno do uprawiania turystyki jak i sportów wodnych.

Jezioro Garda czyli Lago di Garda, charakteryzujące się bardzo łagodnym klimatem i bujną roślinnością śródziemnomorską, leży na granicy trzech regionów: Lombardii, Trydentu i Wenecji.garda0161Jeśli myślicie, że to zwykłe jezioro, to jesteście w błędzie. Nie dość, że ogromne, to otoczone małymi średniowiecznymi miasteczkami, z których każde ma swój klimat i urok. Każda miejscowość ma własną specjalizację – od wina do oliwy – wszystko to robione od wieków. Między poszczególnymi miejscowościami istnieją stałe połączenia statkami. My poruszaliśmy się samochodem, miejscami stojąc w korku, ale cały czas podziwiając piękne widoki. Droga wokół jeziora jest bajeczna, częściowo jedziemy tunelami wydrążonymi w skale, częściowo brzegiem tego najczystszego we Włoszech jeziora.garda0099Trasę zaczęliśmy w Lazise, można tam podziwiać do dzisiaj zachowane, nieomalże w całości średniowieczne mury miejskie. Pochodzący z XIV w zamek i XIII wieczny kościółek San Nicola, dopełniają średniowieczny charakter miasteczka.

Kolejnym punktem na naszej trasie było Bardolino. Warto w nim zaopatrzyć się w miejscowe wino, gdyż to właśnie z produkcji win słynie to miejsce a winnice są najbardziej charakterystycznym elementem krajobrazu. Są tu, jak to we Włoszech, zabytki. Kościół San Severo z XII w. a w nim XII i XIII wieczne freski. Dzwonnica i kościółek San Zeno z IX w.13962601_1719210821664151_8883160547265510307_n

Jadąc dalej trafiamy do miejscowości położonej na stoku Monte Baldo – Garda. Miejscowość ta jest popularnym miejscem wakacyjnego wypoczynku. Najstarsza część Garda położona jest nad jeziorem. W miasteczku warto zobaczyć kościół parafialny z XV w., przebudowany w wielu XVIII, z zachowanymi fragmentami krużganka oraz dzwonnicą z XV w.

Następnie przy drodze znajdujemy się w miejscowości Torri del Benaco. To małe portowe miasteczko zachowało swój średniowieczny charakter m.in. dzięki kościołowi i zamkowi z XIV w.

Kolejnym miasteczkiem jakie mijamy jest Brenzone del Garda, to małe, spokojne miasteczko z niewielką ilością turystów.garda0121

Dojeżdżamy do Malcesine, które słynie z wyrobu oliwy z oliwek.  Znajduje się tu zamek Scaligiero (wł. Castello Scaligieri) zbudowany przez Franków w VI wieku, ale nazwa pochodzi od rodziny Della Scalla która rządziła tym regionem w lata 1277 – 1387. Z miasteczka można też się dostać koleją linową na szczyt Monte Baldo.garda0127

Następnym przystankiem jest granica pomiędzy trzema bogatymi włoskimi regionami: Trydentem, Lombardią i Wenecją Julijską, znajdująca się na najdalej wysuniętym fragmencie jeziora. Znajduje się tutaj miasteczko Riva del Garda. W porównaniu z pozostałymi miasteczkami nad Gardą, to jest znacznie większe (a przynajmniej takie robi wrażenie), i jakby bardziej luksusowe. Jest też więcej do zwiedzenia:

• średniowieczna twierdza (XII wiek) zbudowana przez ród Scaligieri;
  • XIII-wieczna miejska dzwonnica (wł. Torre Apponale) położona na placu portowym;
  • bramy miejskie:
    • Porta San Marco (XI wiek)
    • Porta San Michele (XIII wiek)

Kolejnego dnia, zwiedzanie zaczęliśmy od Sirimone, miejscowości położonej na małym półwyspie wcinającym się w jezioro. Było to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku rzymskich patrycjuszy. Rzuca się w oczy obronny charakter miasta. Wstępu do grodu strzeże otoczona fosą, podwójnymi murami i wieżami, forteca z XIII w. Po przejściu XIV wiecznej bramy znajdujemy się w centrum, z doskonale zachowanym średniowiecznym charakterem.garda0064

Jadąc dalej wzdłuż jeziora, docieramy do Desenzano del Garda. Najwyższa część osady zdominowana jest przez XIV wieczny zamek.

Jedziemy dalej, wprost do Manerba del Garda, która była wznoszącą się nad jeziorem fortecą.

garda0040W końcu dojeżdżamy do Salo, niewielkiego miasteczka w którym podczas II wojny światowej powstała Włoska Republik Socjalna pod wodzą Mussoliniego. Zwiedzamy pochodzące z XVI w. Palazzo della Magnifica Patria, siedzibę władz miejskich. Gotycką katedrę z XV w.

W kolejnej miejscowości Gardone Riviera, zaczyna się wybrzeże z luksusowymi willami, ogrodami i domkami letniskowymi.

Odwiedzamy jeszcze polecone nam przez właścicielkę hotelu Gargnano…  🙂garda0053…i polecone przez przewodniczkę z Rzymu Limone sul Garda, w którym zaopatrujemy się w miejscowy specjał – likier cytrynowy.garda0115Nad jeziorem Garda jest naprawdę cudownie, i jest to z pewnością miejsce w którym można spędzić cały urlop nie nudząc się.garda0096

Więcej zdjęć na naszym fanpage’u na facebooku.